Universal Movie Tycoon Review

Thursday 5 Apr, 2012 om 15:02 door Marcel Bank

Universal Movie Tycoon is een nieuwe farm/park style game van Fuse Powered/Beach Cooler waar het kenmerkende verschil is dat je films maakt. Natuurlijk krijgt niemand het eind resultaat van een productie te zien en is het dus ook maar een kleine wijziging, van wachten tot je ei uitgebroed is of je pompoenen klaar zijn om te oogsten, wacht je nu op de opnames van je film. Maar er zijn nog enkele andere kleine elementen die Universal Movie Tycoon onderscheiden van andere games uit het genre. Zo is er ook een 5 sterren rating die stijgt of daalt afhankelijk van de bagger of topfilms die je produceert én hoe de studio erbij staat. Ook het plaatsen van gebouwen via tappen in plaats van slepen is velen malen handiger!

Wat Universal Movie Tycoon de moeite waard maakt zijn de enorme aantallen van gebouwen en sets die erbij komen kijken. Van een simpel klein productie gebouwtje of director trailers tot hoge bewerkingsstudios. Ook de sets zijn mooi, beginnende met een simpel stukje straat tot complete gebouwen, star trek look-alike interieurstukken en zelfs dinosaurus sets met een volledige T-Rex. Daarnaast heb je ook een overvloed aan acteurs en actrices die langzaamaan beschikbaar worden.

Universal Movie Tycoon is een zeer mooi ogend farm/park spel met veel sets, gebouwen, acteurs en actrices. Helaas is IAP vrijwel meteen nodig als je naar de tutorial luistert, negeren dus!

Het grote minpunt is, net zoals alle farm spellen het lange wachten gepaard met de valuta om het te versnellen. Alhoewel je hier niet zoals bij de Simpsons enkele maanden op iets hoeft te wachten, wordt er wel tijdens de tutorial flink om gepushed om iets te versnellen met Movie Magic, de tweede valuta in het spel naast geld. Dit moet je niet doen, je begint misschien met een gebouw dat 12u duurt, maar zet dat gebouw neer en kijk de volgende dag weer. Daarna komen enkele dingen die amper tijd kosten, zoals een set, een goedkope B film maken, enzovoorts. Deze zijn allemaal zeer snel klaar, alhoewel ze hier ook weer Movie Magic gebruiken aanraden, elke gespaarde Movie Magic is iets wat je later nodig zal hebben. Gelukkig heeft Fuse Powered geluisterd naar het geklaag en zijn er enkele manieren bijgekomen om deze te verdienen, maar het blijft krap en IAP uitgaven zijn uiteindelijk waarschijnlijk een vereiste.

Als je van dit genre houdt dan zal Universal Movie Tycoon ook niet teleurstellen, vooral niet als enkele extra vereiste aankopen geen probleem zijn. Uiteindelijk zul je leuke blockbusters tegenkomen, en de films die je maakt zijn daadwerkelijk bestaande titels! Voor eigenlijk iedereen is het wel de moeite waard om even te downloaden en de sets te bekijken, alles is namelijk al te zien voordat je het ontgrendeld. Maar de manier waarop het gebruik van Movie Magic wordt aangeraden zodat je vervolgens vrijwel vastzit tenzij je wat aankopen doet kan toch een tegenvaller zijn voor velen. Uiteindelijk moet je toch wel betalen, of enkele filmpjes per dag voor 1 of 2 Movie Magic per film bekijken.

1.1