Tree World Review

Friday 6 Apr, 2012 om 19:44 door Marcel Bank

De taak een spel uit het genre van park en farm games te vernieuwen is momenteel een behoorlijke uitdaging. Vrijwel alle games hebben hetzelfde principe en is het meer een gevecht tegen geduld of een lading IAP aankopen maken dan daadwerkelijk spelen. Mijn favoriet van alle games die ik langs heb zien kopen van dat genre is nog steeds DragonVale, maar dan wel de eerdere versies. Nu heeft Playforge, de makers van Zombie Farm, iets nieuws wat daadwerkelijk nieuw oogt: Tree World!

In Tree World is het namelijk niet een park, studio, boerderij of wat dan ook, maar een reuzeboom die je steeds verder kan laten groeien. Terwijl de boom groeit, wat via een valuta genaamd "Tree Food" gaat, komen er takken beschikbaar die ook nog eens extra kunnen groeien tot sterke stronken. Deze stronken kun je dan aankleden met mos, bloemen, paddenstoelen, enz. om een huis te maken voor 1 of 2 van de vele dieren uit het bos.

Tree World is een leuke variant op games uit dit genre! Een grote boom vol met leuke verschillende dieren is weer eens wat anders dan een park of boerderij.

Elk dier heeft omgevingen die hem bevallen, niet bevallen of neutraal zijn. Zo wordt het dus zaak dieren op takken te plaatsen waar ze het leuk vinden. Zo wilt een kikker graag paddenstoelen en een schildpad fruit. Niet alle dieren zijn standaard, je hebt bijvoorbeeld een hond met vleugels maar ook een yeti of t-rex, ook is het voedsel of de omgeving waar de dieren voorkeur aan geven niet altijd even logisch. Niet dat dit het ook maar enigszins minder leuk maakt, maar het is dus wel belangrijk een tak vrij te hebben als je weer dieren oproept. De dieren zijn ook nog eens gerangschikt op rariteit. Zo is een kikker vrij normaal, een T-rex natuurlijk niet.

Om een steeds groter aantal minuten kan Poppy, een plantachtige elf, een nieuw dier roepen die in de boom te plaatsen is. Is het een dier dat nog niet bekend is, dan krijg je Vita Gems, de tweede beschikbare valuta in Tree World. Via deze gems kun je processen versnellen, dieren die je nog niet hebt kopen, enzovoorts. Beide valuta zijn natuurlijk ook te koop, maar met het opgebouwde geduld van andere games uit het genre niet noodzakelijk tot misschien verder in het spel, om de extreem rare dieren te kopen die je nog niet hebt, dieren een extra level te geven of Poppy sneller nieuwe dieren te laten roepen.

Tree World is een leuke variant op vergelijkbare games uit het genre. Een grote boom is heel wat anders dan een lading gebouwen, landbouwgrond, versieringen, wegen en al het andere dat bij de meeste apps komt kijken. Alleen is deze verandering ook iets wat naderhand sneller verveelt. Een afwisselend park is leuker doorheen te gaan dan 1 grote boom die vrijwel overal hetzelfde eruit ziet. Desalniettemin is het de moeite waard om een kijkje naar te nemen als het genre je aanspreekt, uiteraard wordt je geduld uiteindelijk wel weer op de proef gesteld maar dat hoort erbij. Een tip voor als je geen omgeving vrij hebt voor een bepaald dier: Zorg dat het dier dat het meeste oplevert wel in een gewenste omgeving zit!

1.03