Need for Speed™ No Limits Review

Saturday 10 Jan, 2015 om 14:05 door Marcel Bank
Need for Speed: NL Racing

Electronic Arts tracht met Need for Speed™ No Limits het straatracen wederom onder de aandacht te brengen, met de komst van Furious 7 over enkele maanden is dat geen dag te vroeg. Nadat je als speler mot krijgt met de politie in een gestolen auto belandt je personage dan ook in deze wereld, waar deze het op dient te nemen tegen andere teams met de hulp van de originele eigenaresse van de gestolen auto.

Verhaallijn terzijde, het eerste wat opvalt tijdens het spelen van de tutorial is dat de besturing een beetje apart is. De basis draait om het sturen van je auto, te doen door de linker- of rechterkant van het scherm aan te raken. Hier heb ik geen problemen mee maar het wordt raar zodra je een gaspedaal krijgt om voor de start het toerental in het groen te houden, deze zit rechts en zodra je van start mag gaan stuur je ook meteen rechts op omdat je hand er nog met het gas zit te spelen, even oppassen dus. Ook driften is een unieke ervaring, dit moet men bereiken door naar beneden te vegen en dan weer te sturen.

Need for Speed™ No Limits heeft behoorlijk wat aardigheidjes maar het blijft behoorlijk moeilijk geïnteresseerd te blijven in de game.

Ook valt het op dat er voor Need for Speed™ No Limits leentjebuur met de verschillende kaart games van de laatste tijd is gespeeld. Voor upgrades zul je namelijk volledige containers, in andere woorden kaartenpakketten, moeten kopen waar uiteindelijk enkele items in zitten. Met een beetje geluk zijn dit upgrades of auto-ontwerpen, maar met een beetje pech heb je troep gekocht. Ook uiteindelijk gewonnen races leveren kaarten op, in de vorm van geld of onderdelen. Win vaak genoeg en je gaat een level omhoog wat de premium valuta, een enkele goudbalk, kan opleveren. Goud is helaas alleen voor dingen die het te kostbaar maken om te gebruiken, zoals energie, deel auto-ontwerp, of de mogelijkheid een extra kaart om te draaien.

Het grote nadeel van deze game is dat het weinig relevant lijkt te zijn hoe goed je kan racen, alles draait om je auto en diens upgrades. Het probleem dat je hier nog eens bij komt kijken is dat nieuwe auto's, de betere tenminste, bijna niet te krijgen zijn. Voor elke nieuwe auto dient men ontwerpen te verzamelen, om dit te doen is het vaak het beste missie's aan de kant erbij te pakken die niets met je progressie tegen andere teams te maken heeft, omdat dit vaker een ontwerp als beloning heeft. Het nadeel hier weer van is dat je niet weet welke beloning je pakt. Het lijkt dus soms een beetje frustrerend, slechte coureurs zijn je de baas omdat de prestatie's van je auto niet al te best zijn en je komt er maar niet vanaf, pak in dat geval een zij missie. Teams verslaan bestaat uit tientallen missie's die uiteindelijk ook auto's kunnen opleveren, alleen duurt dat een behoorlijke tijd en zul je toch al heel wat gesleutel achter de rug hebben gehad om daar te komen.

Alhoewel Need for Speed™ No Limits volop content heeft is geïnteresseerd blijven lastiger dan ik had verwacht. Ik heb normaal altijd wel zin in een gratis-te-spelen racegame, vaak ligt de moeilijkheidsgraad namelijk wat hoger, mede omdat de ontwikkelaar natuurlijk geld van je verwacht om het makkelijker te maken. EA gaat helaas voor hun typische aanpak en zit dan ook net op de rand van extreem veel uren maken of toch een bak geld ertegenaan smijten. Dit kan op zich, alhoewel het in tegenstelling is tot hoe het hoort (zie Asphalt voor perfectie), het probleem is dat de game niet genoeg kan boeien om er interesse in te krijgen. Misschien dat het zou helpen om de eerste auto iets makkelijker verkrijgbaar te maken en de eerste races tegen een team iets minder auto-afhankelijk te maken, zodat je er echt in komt te zitten en zodoende het hopelijk mijn interesse weet vast te houden. In ieder geval leuk om even naar te kijken, het is tenslotte gratis en het heeft toch wel enkele aardigheidjes, zoals de soundtrack en het grafisch geweld.

• Need for Speed: NL Racing iPad app afbeelding 1
  • Need for Speed: NL Racing iPad app afbeelding 2
  • Need for Speed: NL Racing iPad app afbeelding 3