Angry Birds Epic Review

Thursday 12 Jun, 2014 om 19:53 door Marcel Bank

Bij het eerst horen van Angry Birds Epic en RPG in 1 zin dacht ik aan een episch rolspel neergezet in een grote speelwereld met allerlei prachtige omgevingen, bijvoorbeeld speelbare personages waar je door de komische wereld van Angry Birds Go! () kan wandelen. Helaas bleek het al snel "maar" een turn based RPG te zijn...

Angry Birds Epic neemt de speler naar Piggy Island met allerlei primitieve dorpen, ijskoude bergen, tropische stranden en mysterieuze grotten vol vijandelijke Piggies. Spelende als Red neem je het op tegen allerlei Piggies, waaronder enkele bekende zoals King Pig en Wiz Pig. Pluspunten voor de besturing, deze is namelijk uitermate makkelijk gehouden, men trekt simpelweg een lijn van Bird naar Pig en dan valt deze aan. Ook is het mogelijk om op je held te tappen om deze een defensieve functie aan zichzelf toe te wijzen. Mocht je informatie willen dan houdt je je vinger gewoon op het desbetreffende personage of object.

Angry Birds Epic bleek al snel lastig weg te leggen en is zelfs voor zij die weinig met de Birds hebben een kijkje waard.

Naarmate je avontuur vordert kom je andere vogels tegen die zichzelf in de nesten hebben gewerkt, na deze te helpen of te bevrijden worden ze deel van je team. Elke Bird heeft een andere aanval en defensieve mogelijkheid en deze kunnen ook onderling uitgewisseld worden. Red kan bijvoorbeeld Chuck, het eerste personage dat zich als tovenaar bij Red voegt, een schild geven, terwijl Chuck weer een ander type schild heeft dat vijanden schade toebrengt wanneer deze aanvalt. Iets verder wordt dit gewoon een teamspreuk, en als Mathilda als healer erbij komt kijken wordt het helemaal interessant. Als aanval deelt Chuck schade toe aan alle vijanden via bliksem uit een onweerswolk terwijl ridder Red er ietwat primitiever gewoon op los slaat.

Piggy Island is verder onderverdeeld in levels, de vogels lopen steeds een stapje verder en elk level vormt een arena waarin de strijd losbarst. Gezien zowel Birds als Piggies verschillende mogelijkheden hebben zijn er allerlei tactieken mogelijk die een heel verschil kunnen uitmaken tussen leven en dood. Ook zijn er tussendoor allerlei faciliteiten te vinden op Piggy Island, zoals kraampjes met wapens of andere uitrusting, er is zelfs een persoonlijke CinePig (bioscoop) met allerlei leuke filmpjes.

Eenmaal een gevecht gewonnen dan mag de speler aan een rad draaien om items te winnen. De hoeveelheid items is afhankelijk van de score en de score is weer afhankelijk van hoeveel leven er na het gevecht nog in je vogels zit en hoeveel zetten je gebruikt, dit wordt weer omgezet in 1, 2 of 3 sterren waarna de speler die hoeveelheid items van het rad wint. Mocht je verliezen dan wilt er nog wel eens een troostprijs gegeven worden die indien je die wilt kopen voor munten je een half uur kan spelen. Die valuta ontbreekt uiteraard ook niet, de items worden gebruikt om uitrusting en wapens mee te smeden of drankjes en eten te maken, terwijl met de munten allerlei spul te koop is bij kraampjes.

Alhoewel het begon met een teleurstelling bleek het al snel moeilijk Angry Birds Epic weg te leggen, gelukkig verbrak de verbinding enkele keren, een foutje die binnenkort hopelijk opgelost is, anders had ik nog niets geschreven. Het hele spel wordt al snel een groot avontuur, te zien tussen de gevechten met allerlei animaties en afbeeldingen, wat je een gevoel geeft ergens naartoe te spelen. Een zeer vermakelijk spel dat zeker al door Angry Bird fans gewaardeerd wordt maar ook voor ons buitenstaanders die het niet zo op de Birds hebben leuk is. De enige nadelen zijn dat gevechten vaak net even te lang duren, er voor enkele omgevingen Facebook vrienden lastig moeten worden gevallen en dat er voor meer afwisseling alleen de hoop op de komst van een nieuw teamlid is.

1.0.8