Tot 13 januari 2025 was er teletekst om snel even de belangrijkste lokale nieuwskoppen te zien. Het doekje voor het bloeden bij de aankondiging van afschaffing van RTV- teletekst was de claim dat alles straks (ook) op de RTV-app te lezen zou zijn en dat de kijkers (dus) niet ongerust moesten zijn. Dit is een totale miskenning van het grote voordeel van teletekst, namelijk dat je even de pagina’s kunt doorlopen, eventueel alleen aan de hand van de koppen op de indexpagina, om op de hoogte te blijven van het belangrijkste lokale nieuws. Ik deed dat ook altijd als laatste op de dag door in bed op de televisie even te kijken. Dat was bovendien aangenaam rustig omdat je naar één pagina met één onderwerp kon kijken. Het spijt me het te moeten zeggen, maar de RTV-app is daarvoor totaal geen vervanging. Het is een ordinaire bezuiniging waarschijnlijk gesuggereerd door betweters die inderdaad geen teletekst meer kijken, maar het gewoon vinden om de godganse dag achter de computer of op een mobiele telefoon te zitten kijken. Het grote euvel van de App is onvoldoende overzichtelijkheid, een overstroming met informatie en een hele slechte rubricering waar je snel doorheen zou kunnen. Met het de nek omdraaien van Teletekst is alweer een heel nuttig, rustig en prettig snel te raadplegen medium aan zogenaamde vooruitgang ten prooi gevallen. Erg jammer.