Little Genius Review

Thursday 21 Feb, 2013 om 11:24 door Marcel Bank

Little Genius, een al wat oudere app van Arsidian LLC is sinds kort omgezet van alleen iPad naar een universele app, daarbij zijn er meteen enkele talen toegevoegd waaronder Nederlands. Reden genoeg om een kijkje te nemen of het allemaal goed gelukt is! Uiteraard zit de app, evenals voorgaande titels, vol elementen die kinderen spelenderwijs iets te oefenen geeft, van geheugen tot motoriek.

Spelende als de held Genius Gnome, doorloop je een speelveld waar elk nieuw level 4 opdrachten bevatten in de vorm van memory, puzzelen en kleuren. Zo is de eerste opdracht het bekende memory spel zelf, vervolgens moeten er uit een rij kaarten dezelfde uitgezocht worden, waarna er een puzzel in elkaar gezet moet worden en is het zaak een dier in te kleuren.

Little Genius is evenals andere bekeken aps van Arsidian LLC een app vol leuke opdrachten die kleine kinderen uren zoet kunnen houden.

Deze puzzels of opdrachten worden geleidelijk moeilijker, zo begint memory bijvoorbeeld met 6 kaartjes en eindigt dit bij het laatste level met 12. Hetzelfde geld voor de andere opdrachten, van 2 dezelfde plaatjes zoeken naar 5, meer stukjes in de puzzel en meer vlakken om in te kleuren bij de kleurplaat. Er zijn momenteel 12 levels te spelen met elk 4 opdrachten.

Op dezelfde kaarten aantappen na, zijn de overige opdrachten nog best een uitdaging voor een jonger kind. Bij het inkleuren is het af en toe nogal een gepriegel, alhoewel het mij met volwassen vingers ook lukt, moet je af en toe behoorlijk precies zijn en is het zaak dat de motoriek van het spelende kind, mits deze op een iPhone speelt, goed genoeg is om heel precies te kunnen tappen om enige frustratie te voorkomen. Dit maakt het dan ook wel duidelijk dat het van een iPad afstamt, voor kinderen krijgt dit apparaat dus nog mijn voorkeur en zie ik de iPhone meer iets als "voor gevorderden". Maar het is ook weer zo dat fouten niet afgestraft worden en de app het alleen blanco laat en een klein geluidje laat horen dat je fout zit.

Desalniettemin is het omzetten van Little Genius goed gelukt en is het volledig uit te spelen op alle iOS apparaten. Van het omzetten van de taal is weinig te merken, het is evenals Crazy Trip voornamelijk grafisch gedaan, iets wat wederom top is uitgepakt. Zelfs een detail als de mute knop in het hoofdmenu is leuk gedaan, een kikker die op een gitaar speelt, een tap erop en deze stopt evenals de muziek met spelen. Little Genius is een aanrader voor kleine kinderen, maar het liefst nog wel op een iPad. Overigens draait de app soepel op alle apparaten die ik mijn bezit heb, vanaf de iPhone 3GS en iPad.