Symmetry - The Board Game Review

Friday 19 Jul, 2013 om 15:03 door Marcel Bank

Symmetry - The Board Game is een eigenaardige versie van 3 op een rij, of 5, of slechts 2, wat jij als speler wilt. Het draait er hier namelijk niet alleen om dat je als speler genoeg op een rij legt, maar ook dat je de speelstukken op zo'n manier legt dat er een symmetrische situatie ontstaat waardoor de stukken van de tegenstander jouw kleur overnemen en deze dus voor jou tellen. Dit gaat via blokken van 2x2, 3x3, 4x4, enzovoorts.

Het klinkt apart en is ook lastig uit te leggen. Gelukkig begint de game met een uitgebreide tutorial die alles haarfijn uitlegt, om vervolgens jouw een game af te laten spelen. Als die eenmaal voltooid is, is het tijd om volledige games van begin tot eind tegen het apparaat te spelen.

Symmetry is een zeer vermakelijk bordspel dat er snel bij gepakt kan worden voor enkele uren vermaak tegen een aanzienlijk slimmer wordende iPhone.

Het spelen tegen het apparaat is volledig afhankelijk van jouw voorgaande games, deze baseert namelijk daarop of het slimmer of dommer moet gaan spelen, zo speel je altijd tegen een waardige tegenstander. Dit gaat ook gepaard met een grafiek, en is het dus makkelijk te zien of je beter of slechter wordt. Ook is er een ranglijst via Game Center te vinden om te zien hoe de rest van de wereld het ervan af brengt.

Symmetry - The Board Game is volledig onverwachts een behoorlijk verslavend topspel. Ik dacht, mede dankzij de achterhaalde Apple glans op het icoon dat ik met een matig spel te maken zou krijgen, dit was volledig onterecht en grafisch ziet het er zeer strak uit. Het is een lichtgewicht zonder rare onnodigheden, speelt hierdoor lekker soepel en is er heel makkelijk bij te pakken, zo ook een ideale keuze om tijdens de vakantie op je apparaat te hebben staan. Ik mis alleen een klein beetje een multiplayer, wat gelukkig grotendeels ongedaan wordt gemaakt door de toenemende intelligentie van het programma zelf.