Cars: Fast as Lightning Review

Saturday 11 Oct, 2014 om 11:12 door Marcel Bank

Cars: Fast as Lightning is een top view race game in het komische Pixar universum van levende auto's. Lightning McQueen (of Bliksem McQueen voor zij die de Nederlandse versie hebben bekeken) probeert Radiator Springs, het kleine dorpje, opnieuw op te bouwen en ervoor te zorgen dat iedere racer zijn eigen droom track in kan richten.

Via allerlei opdrachten wordt je rondgeleid en het is als een oudere speler behoorlijk makkelijk te begrijpen hoe wat in elkaar zit. Voor de jongere kinderen en vooral omdat de Nederlandse taal niet is inbegrepen kan dit wat moeilijker zijn. Via races speel je stickers vrij van andere racers, eenmaal compleet is op hun track te racen als de vrij gespeelde racer. Ook is er zo geld te verdienen waarmee nieuwe versieringen en toevoegingen aan een racetrack kunnen worden gemaakt, bijvoorbeeld een looping, kanon met brandende hoepel, brug of vangrail om op te grinden.

De sfeer die is neergezet door de juiste filmquotes tijdig op te roepen gepaard met de schitterende graphics maken deze applicatie een topper voor elke Cars liefhebber.

Naast het vrijspelen van racers en tracks om hier vervolgens mee te racen en aan te passen is ook het verbouwen van Radiator Springs belangrijk. Met alle verdiende muntjes zijn gebouwen te koop. Nadeel is dat de mooiste gebouwen, en enkele die direct uit de film komen, gems vereisen die voornamelijk via in-app aankopen verkregen zullen moeten worden. Andere grotere gebouwen zullen ook al snel tegenvallen in prijs maar leveren gelukkig weer geld op.

Het racen zelf is een kwestie van op de juiste momenten het gaspedaal indrukken of loslaten. Daarnaast vereisen enkele hindernissen of uitdagingen een bepaalde veeg actie waarvan de juiste richting op het scherm te zien is. De uitdaging ligt dus niet al te hoog en de overwinning wordt voornamelijk bepaald door de auto van voldoende upgrades te voorzien. De moeilijkheidsgraad is gelukkig ook vooraf te zien, is deze zeer hoog dan heeft de auto even een tune-up nodig.

In het begin ontbreekt het gevoel iets te bereiken doordat je continue van racer moet wisselen, zo help je eerst Todd en vervolgens moet je deze in het stof laten happen als Chick Hicks, maar het mooie is dat ze uiteindelijk gewoon allemaal speelbaar zijn. Elke auto kan je vervolgens upgraden en nog eens mee racen en zodra je de meeste stickers verzamelt hebt heb je dus de vrijheid met alle voorheen gespeelde personages te spelen. Ook de tracks zijn allemaal aan te passen en het is dus aan te raden even te wachten met de plaatsing van de duurste objecten tot je een favoriet hebt.

Cars: Fast as Lightning is een leuke titel, maar het gebrek aan de Nederlandse taal kan het misschien lastiger maken om het jongere publiek aan te spreken terwijl het gebrek aan enige uitdaging het weer wat minder is voor een ouder publiek. Ook een klein beetje jammer is dat enkele personages geen stem hebben op bepaalde film quotes na. Kijk je door de kleinigheidjes heen dan heb je wel een uitstekende Cars game. De sfeer die is neergezet door de juiste quotes op te roepen gepaard met de schitterende graphics maken het een topper voor elke Cars liefhebber. Sowieso is het een grote stap van de gemiddelde licentie die om wordt gezet in een runner en (her)bouw de stad.

1.0.1