Cannon Cat Review

Sunday 29 Apr, 2012 om 13:58 door Marcel Bank

Een kat die eropuit trekt om vissen te redden? Het kan kennelijk. Nog opmerkelijker aan Cannon Cat is dat dit ook nog eens in de lucht afspeelt en het om luchtvissen draait, iets wat me aan een bepaalde aflevering van Dr.Who doet denken.

Als kat wordt je bij elk level richting een kanon geteleporteerd, hierna is het zaak op het juiste moment naar het volgende kanon geschoten te worden. Tussen die kanonnen zitten verschillende vissen gevangen in een luchtbel die even lek geprikt moeten worden zodat de vissen weer verder door de lucht kunnen zwemmen. Luchtbel in de lucht om vrijgelaten te worden in de lucht? Veel logica heeft het niet, maar dat bederft de pret gelukkig niet. Doordat kanonnen draaien en bewegen, in combinatie met de vissen in de luchtbel die hetzelfde doen en nog eens obstakels en draaiende objecten die de kat op een pijnlijke manier aan zijn einde kunnen laten komen zijn er behoorlijk wat verschillende combinaties mogelijk. Het draait dus vrijwel allemaal om timing.

Loqheart heeft met Cannon Cat een leuke, kindvriendelijke game uitgebracht die volledig te spelen is met slechts 1 vinger en waar alles om je timing draait!

Naast het gebruik van kanonnen heeft het pak van de kat heeft gelukkig ook enkele manieren om het iets simpeler te maken. Tijdens het springen van kanon naar kanon verzamel je sparks voor elk bevrijdde vis. Via deze sparks zijn powerups te verkrijgen, echt nodig zijn ze niet maar mocht je vastzitten dan kan dit een redding zijn. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid een "cannon time" te gebruiken, waardoor alles in slowmotion draait, "size matters" waardoor alles vissen vergroot worden en je ze zo makkelijker kan pakken. "Auto-save" stuurt je terug naar het kanon waar je was voor je op een of andere gruwelijke wijze aan je einde bent gekomen. De 4de optie, het schild, spreekt voor zich. De kat begint met 2 van elk, nieuwe vereisen redelijk wat sparks en die zijn ook te koop voor geld.

Ik was tijdens het spelen prettig verrast. Het laadscherm dat tevoorschijn kwam zag er een beetje goedkoop uit en ik had nog nooit van Loqheart gehoord om eerlijk te zijn, veel verwachtte ik dus niet. Maar het spel zelf, aandacht voor details en de verschillende puzzels die volledig om je timing draaien zijn super. Zelfs de winkel om powerups te kopen is leuk verwerkt, je opent deze bijvoorbeeld door het vliegtuig van de kat op te roepen. Helaas heeft het momenteel slechts 40 levels waar je vrij snel doorheen komt, voornamelijk omdat het leuk is en je kan blijven spelen, maar gelukkig is er de belofte dat er binnenkort meer komen! Het enige wat je enigszins langer laat doen met de levels is de replay value, niet alle vissen pakken geeft een treurig gezicht van de kat waardoor je bijna meteen zin krijgt het nog eens te doen om die ene vis toch nog te pakken. Gratis en zeer leuk, downloaden dus!

1.0.3