Zombie Highway: Driver's Ed Review

Wednesday 1 Oct, 2014 om 10:58 door Marcel Bank

Als groot fan van het origineel was ik erg blij te horen dat er een vervolg uit kwam op Zombie Highway, helaas bleek bij het spelen dat er enkele kenmerkende functies waren verdwenen waardoor ik de applicatie al snel weer was vergeten. Nu ik de app weer voorbij zag komen in de prijsdalingen en er een deel 2 was aangekondigd heb ik er toch nog maar eens een kijkje naar genomen.

De zombie apocalypse is geweest, veel aanpassingen zijn er gemaakt en zo ook je rijles. Evenals het origineel springen er zombies op je auto met als doel de auto immobiel te maken, met als voorkeur deze om te gooien of te zorgen dat je ergens tegen aan crasht. Wat ik dan ook meteen mis is dat het origineel meerdere locaties had om in te overleven en Driver's Ed slechts een enkel parcours heeft waar je je rijles op dient te nemen.

Zombie Highway: Driver's Ed kan niet tippen aan zijn voorganger maar is toch mede dankzij de soepele besturing een spel waar je jezelf zo uren in verliest.

Ook het arsenaal aan vrij te spelen geweren ontbreken, hier is elke zombie beveiligd met een explosief in hun hoofd, gaat het fout dan kan je hiermee alle zombies die aan je auto hangen een kopje kleiner maken. Medailles zijn ook verdwenen, high scores zijn er gelukkig nog wel. Daarnaast bevat de game ook een aantal te voltooien doelen welke uit van alles kunnen bestaan, zoals een bepaald aantal zombies omver rijden of mijlen afleggen, maar ook contra intuïtieve, zoals de auto langs een bepaald aantal betonblokken schrapen.

Veel goeds is er gelukkig in gebleven. Zo is de besturing van de auto, simpelweg te doen via het kantelen van het scherm (aan te passen), weer optimaal. Door het gemis van geweren hoef je je eigenlijk ook nergens meer op te concentreren dan het rijden zelf, en mocht je in de penarie zitten dan volstaat misschien af en toe het gebruik van je "Popper" om alle zombies van hun hoofd te ontdoen. Alles is overigens volop te upgraden, bij de auto betekend dit betere banden, motor, rolkooi en vering met elk hun eigen voor- en nadelen op de auto. De "Popper" heeft een bepaald aantal ladingen, standaard 2 en met elke upgrade komen er hier 2 bij.

Alle upgrades kosten geld wat te verdienen is door te rijden en opdrachten te voltooien, of als dat te veel moeite is zijn deze ook te verkrijgen via in-app aankopen. Het is eigenlijk een freemium systeem in een van oorsprong betaalde applicatie. Er zijn naast upgrades ook boosts geschikt voor een enkele run, dus iets wat elke run opnieuw gekocht moet worden, en zijn vrij te spelen door bepaalde levels te halen. Deze verbeteren, afhankelijk van je keuze, de snelheid, stabiliteit of geven meer tijd op je combo timer.

Combo's zijn te maken door bepaalde dingen goed te doen, bijvoorbeeld een zombie omver rijden of deze langs beton te schrapen. Ook zijn er op de weg verschillende slalom parcours te vinden, elke goede handeling telt bij de combo op maar het nut van slalommen in Driver's Ed ben ik nog niet over uit, in tegenstelling tot het eerste deel kan je hier jammer genoeg geen zombies mee ontwijken. De weg wisselt vervolgens op deze manier af, slalom, freestyle en tunnels met steeds meer obstakels.

Het is duidelijk dat Zombie Highway: Driver's Ed niet kan tippen aan het origineel maar toch nog een game is waar je niet makkelijk genoeg van krijgt en zo zeeën van tijd in kan verliezen als je niet oppast. Een race starten is namelijk zo simpel maar kan uiteindelijk behoorlijk lang duren. De besturen is wederom heerlijk soepel, zombies zijn nu wel iets lastiger en verder komen wordt al snel een grote uitdaging, vooral voordat je genoeg geld hebt verdient om de auto eens goed aan te pakken. Mocht je het origineel gemist hebben dan, hoewel grafisch achterhaald, loont deze stiekem toch ook een kijkje.

1.1.2