World Zombination Review

Sunday 22 Feb, 2015 om 16:55 door Marcel Bank

World Zombination neemt een ander kijkje op het tower defense genre door de torens weg te halen. In plaats daarvan heb je als speler de keuze de aarde te vernietigen door de controle over een horde zombies op je te nemen of deze hiervan te verdedigen als de laatst overlevende mensen.

Kies je voor de overlevenden dan is het aan jou je troepen te versterken, benodigdheden verzamelen en uiteraard meer mensen aan te laten sluiten. Dit alles gaat zoals bij een tower defense door bepaalde punten te verdedigen maar in plaats van torens plaats je troepen op knelpunten zodat deze de zombies een kopje kleiner kunnen maken alvorens deze het doel bereiken. Is je keuze voor de zombies dan zul je de zombies sterker moeten maken en hier vervolgens doelen mee moeten veroveren.

World Zombination is een geslaagde combinatie van bestaande gameplay elementen waar je niet snel genoeg van krijgt.

Het concept is geweldig en World Zombination zet dit dan ook neer in tal van single player en multiplayer missies. Door eenheden te gebruiken komt er iets meer strategie bij kijken dan een simpele tower defense, je kunt deze eenheden namelijk ook via rallypoints van positie veranderen en zo eindig je al snel op een andere positie voor elke golf. Ook apart is de optie om je troepen zelf te laten spelen, zo zul je dus geen aandacht te hoeven spenderen aan de troepen maar toch van de beloningen kunnen genieten. Helaas wel in ruil voor het uithoudingsvermogen van de troepen.

Troepen zijn zoals kaarten, en je kan er talloze dubbel hebben. Op zich handig, omdat deze ook hun eigen uithoudingsvermogen hebben en zodra deze leeg is kan je de eenheid gedurende een bepaalde tijd niet gebruiken. Zo zul je al snel een nieuwe kaart in kunnen leggen en doorgaan, helaas is een groot nadeel hiervan dat je wel elke kaart apart zult moeten verbeteren. Is je level 3 medic bijvoorbeeld even buiten gebruik dan zul je het met een level 1 moeten doen. Zoals verwacht zul je dus veel tijd moeten stoppen in trainen, iets dat via een enkel kluisje gaat en mocht je hier een tweede of derde van willen dan zal er snel een in-app aankoop bij moeten komen kijken. Ook andere wachttijden veroorzaakt door bijvoorbeeld het energiesysteem vertraagt de gameplay regelmatig.

Door verschillende bestaande gameplay elementen op een leuke wijze te combineren is World Zombination een topper op zichzelf geworden. Het heeft veel winnende elementen maar ook de vertragende elementen waar de meeste freemiums mee zijn geplaagd, maar zoals een beter systeem is het niet direct of helemaal niet nodig maar kan het gewoon. De besturing is simpel om door te krijgen door de handige tutorial en zodra je er eenmaal in zit krijg je er niet snel meer genoeg van.

3.1