Under the Sun Review

Friday 6 Mar, 2015 om 12:10 door Marcel Bank

Under the Sun draait om de taak een extreem snel verouderende schipbreukeling voor het vallen van de nacht bij een kampvuur te krijgen. De tijd wordt omgezet in zetten en zodra het nacht is is onze held veilig bij het vuur of ergens te komen overlijden aan ouderdom.

Het spel laat zich zeer makkelijk spelen. Via pijltjes om het personage heen is deze te besturen met als extra mogelijkheid deze te laten wachten door de knop onder hem. Ook is het personage onsterfelijk, er zit namelijk een grote ring aan de zijkant van het scherm met alle mogelijke zetten voor dat level. Draai je deze terug dan kan je zetten overdoen, draai je deze verder dat is dan hetzelfde als stilstaan maar geeft wel een duidelijk beeld van wat er allemaal gaat gebeuren in dat level.

Under the Sun is een behoorlijk uitdagend puzzelspel waar op het ontbreken van vrij te spelen hints na weinig op is aan te merken.

Elk level heeft dan ook allerlei gebeurtenissen welke vaak nodig zijn om het einde te bereiken. Zo komen er bijvoorbeeld palmbomen op en groeien uit hoogtes die je weer kunnen helpen om hoger terrein te bereiken. Ook lopen er schildpadden rond, welke je kan opvangen en dragen of er zelf op kan staan om gedragen te worden. Het pad wat deze schildpadden lopen is dan ook van belang en even vlug spieken hoe het level zichzelf uitspeelt zonder interactie is vaak noodzakelijk, je zult tenslotte nooit weten waar zo'n palmboom zich bevindt en wanneer deze gaat groeien. Verder zijn er verschuifbare rotsen, getijden, en andere uitdagingen.

Het klinkt simpel en met de onsterfelijkheid van je personage lijkt het nog makkelijker, het blijkt gelukkig al snel het tegenovergestelde. Na enkele levels, met slechts een bepaald aantal zetten en mogelijkheden per level, kan het al snel behoorlijk lastig worden. Ook is er tot dusver geen enkele mogelijke manier om hints te krijgen of te verdienen, een beetje jammer maar je zult het helemaal zelf moeten doen. De applicatie is verder ook gewoon gratis met als enige aankoop het verwijderen van advertenties die af en toe om de hoek komen kijken. Als een zeer uitdagend puzzelspel is dit zeker het downloaden waard.

1.0