The Maze Runner Review

Tuesday 23 Sep, 2014 om 10:21 door Marcel Bank

Van alle filmlicenties die omgezet zijn in runners is The Maze Runner waarschijnlijk een van de weinige waar het toepasselijk is. Als promotie voor en gebaseerd op de gelijknamige film, wat weer gebaseerd is op het boek, draait de applicatie om het ontrafelen van het geheim van het doolhof.

Als runner, een daadwerkelijke benaming voor de Gladers met de rol door het doolhof te rennen, is het jouw taak ook om door het doolhof te rennen en aanwijzingen te verzamelen. Het rennen is dan ook onderverdeeld in secties welke weer onderverdeeld zijn in levels. Elk level heeft vervolgens meerdere aanwijzingen wat een geheel vormt en vervolgens ook toegang tot het volgende level verschaft. Na voltooiing van een level is het mogelijk om naar de volgende sectie te gaan.

The Maze Runner is een ideale titel voor fans van het boek of aankomende film, grafisch top maar helaas beperkt in opties en ook is er niet veel nieuws in te vinden.

Om te rennen heb je de keuze uit verschillende personages, waarvan 1 direct speelbaar, een tweede voor 50.000 munten en vervolgens 3 hoofdpersonages die helaas een belachelijke € 3,59 per stuk kosten. Het direct speelbare personage is dan ook niet de beste keuze, maar tenzij je direct geld wilt neerleggen moet je het er maar mee doen. Munten zijn niet makkelijk te verzamelen maar hiermee zijn runners wel van upgrades te voorzien, zoals het verlengen van de duratie van magneten, sprinten of de klokjes die de speler meer tijd geeft alvorens de Glade deuren sluiten.

De besturing spreekt voor zich, onderverdeeld in 3 banen volstaat links en rechts vegen om van baan te wisselen en omhoog en omlaag vegen zorgt voor de benodigde sprongen en slidings. Afwijkend en zeer belangrijk is de mogelijkheid te sprinten door op het scherm te tappen. Spelende met het gegeven personage zul je het eerste level namelijk al niet redden als je niet continue en wanneer mogelijk aan het sprinten bent. Andere leuke mogelijkheden zoals het rennen op muren wordt geregeld door 1 van de al reeds bekende opties, zo is rennen op de muur rechts een veeg naar rechts.

De uitdaging ligt in The Maze Runner voornamelijk in het gratis-te-spelen gedeelte, zo zul je uiteindelijk de betere runners nodig hebben wat betekend dat er heel wat valt te herhalen of dat je geld zult moeten neerleggen voor de hoofdpersonages. De levels dienen sowieso met wat pech vaker opnieuw gedaan te worden om alle aanwijzingen te pakken te krijgen, in mijn geval mis ik er namelijk vaak net 1 die achter een obstakel verstopt zit. Gelukkig veranderen de levels niet en hangt ie de volgende poging nog op dezelfde plek. Levels zijn daarnaast wel schitterend met behoorlijk wat afwisseling tussen hoogtes en ook bewegen muren op manieren zodat enige reactiesnelheid van belang is.

Als gratis runner is het leuk om een kijkje te nemen, vooral als het boek beviel of straks misschien de film. Ik had het alleen leuker gevonden als er wat meer in the Glade te doen was, nu is er alleen de lift met een dagelijkse beloning en een groepje Gladers waar je de te dure personages kan bekijken. Grafisch is het wel top en als runner doet The Maze Runner het niet slechter dan andere titels uit het genre, maar het heeft ook niet veel nieuws te bieden. Helaas heeft de app ook een paar foutjes, mocht bij het starten van de applicatie het beeld bijvoorbeeld zwart blijven met een loading animatie, probeer het dan nogmaals zonder verbinding of kom een dag later terug, het kan dan namelijk ineens wel werken.

1.0.5