Sugar Crush HD Review

Wednesday 22 Jan, 2014 om 11:30 door Marcel Bank

Niet voor spelers die niet tegen het overduidelijk kopiëren van iets anders kunnen. Sugar Crush HD heeft namelijk sterke overeenkomsten met het al wat oudere Candy Crush Saga, tenzij je gelatine vervangen door een plastic zakje iets volledig nieuw vindt, maar dan nog, dat plastic zakje wordt al snel een gelatine gevuld zakje.

De makers verwachten dan ook dat je al bekend bent met Candy Crush Saga want je wordt zonder uitleg in het diepe gegooid, gelukkig is het vrijwel identiek op enkele kleinere verschillen na. Waar je bij Candy Crush Saga lang kon nadenken draait het er bij Sugar Crush HD voornamelijk om tijd. De speler krijgt telkens een doel voorgeschoteld en het draait er dan om dit binnen een bepaalde tijd te doen en daarnaast moet er ook minimaal één ster gehaald worden om het level te voltooien. Dit wederom zonder enige uitleg maar daar loop je vanzelf een keer tegen aan.

Sugar Crush HD heeft overduidelijk wat geleend van Candy Crush Saga maar voegt er een race tegen de klok bij toe en komt zonder de Facebook spam voor nieuwe levens.

De basis van Sugar Crush HD is het simpele 3-op-een-rij spel, alleen dan met extra te behalen opdrachten, die voor de algemene King fans geen verassingen zijn maar toch behoorlijk kunnen variëren, en uiteraard een race tegen de klok. Ook zijn de snoepjes te combineren en stelt dit de speler in staat explosieve en extreme power-ups te maken die je score zomaar met duizenden punten kan verhogen. Stiekem is het wel beter om de sterkere power-ups te laten liggen want de effecten kosten namelijk tijd, en dat heb je niet. Is de tijd voorbij dan worden de power-ups alsnog gebruikt door het systeem en kan het zomaar het verschil zijn tussen 0, 1 of 3 sterren.

Een punt waar menig Candy Crush Saga speler blij mee is is dat je niet continu vrienden en kennissen lastig hoeft te vallen via Facebook om verder te kunnen spelen, iets wat wel heeft bijgedragen aan de populariteit en bekendheid van de titel. Sugar Crush HD komt met een bepaald aantal levels met uit te voeren opdrachten en eigen uitdagingen waaronder het behalen van 3 sterren, iets wat af en toe echt lastig is en soms zelfs onmogelijk lijkt. Maar het grote pluspunt is dat je het zo vaak kan proberen als je wilt zonder gezeur om levens of te moeten klieren met de klok van het gebruikte apparaat.

Grafisch zit het Sugar Crush HD goed in elkaar, snoepjes zien er smakelijk uit en het is duidelijk dat het niet letterlijk op Candy Crush Saga mocht lijken maar toch wel het goede ervan moest overnemen. De achtergrondmuziek komt iets minder rustig over maar doet je er dan ook meteen weer aan herinneren dat je ook tegen de tijd aan het racen bent. Zit je te wachten op nieuwe levels in Candy Crush of zoek je iets nieuws maar toch vertrouwd, dan is deze gratis download zeker een keer de moeite waard.

1.0.2