Star Wars: Commander Review

Friday 29 Aug, 2014 om 15:09 door Marcel Bank

In Star Wars: Commander is het aan de speler een basis op te bouwen onder de vlag van de Rebellion of die van de Empire. De keuze komt vroeg in het spel en zal vervolgens de rest van het spel bepalen, naast te plaatsen gebouwen, te trainen eenheden ook de volledige verhaallijn met missies en beloningen.

In grote lijnen is het spel te vergelijken met andere titels zoals Clash of Clans, maar hetzelfde is het totaal niet. Het singleplayer gedeelte weet namelijk al volop vermaak te bieden, zoals de tientallen missies onderverdeeld in Chapters. Dit is naar mijn mening het leukste, het verhaal is interessant en de multiplayers ken ik onderhand wel, als Rebellion sta je namelijk onder constante druk van de Empire en ook wordt je gechanteerd door Jabba die dreigt je locatie te verklappen.

Het geweldige Star Wars universum komt nu als Star Wars: Commander nogmaals tot leven op je iPhone of iPad.

Het enige minpunt is dat je de multiplayer functionaliteit niet gewoon even uit kan zetten, je zult dus continue aangevallen worden waardoor je waardevolle eenheden verliest, hier onderverdeeld in "alloy" en "credits". Mijn standaard handeling bij echte strategie spellen is mijn economie uitbreiden, iets wat hier niet kan zonder je hoofdkwartier te upgraden. Dit geldt overigens voor alle gebouwen, het hoofdkwartier komt altijd eerst. Op zich geen probleem maar enkele minuten in het spel is het al weg te leggen omdat er bouwtijden van 30+ minuten bij komen kijken. Het hoofdkwartier van level 3 naar 4 duurt al een dag, en dan heb je nog niets.

Het bouwen wordt toepasselijk gedaan door droids, het spel begint er met 1, geeft je een 2de gratis door je deze te laten kopen met de premium valuta; "crystals". Dit is redelijk goed geregeld, en in tegenstelling tot games waar het mee vergeleken wordt (Clash of Clans, Boom Beach, etc.) is Star Wars: Commander meer pay-to-play ingesteld en dus ook totaal niet vrijgevig met kristallen. Het is wel te spelen zonder, het wordt alleen al heel snel heel langzaam. Het vergaren van de andere valuta kan ook redelijk lang duren waardoor je toch al snel mee zult moeten doen met het aanvallen van andere spelers, wat het 8 uur durende schild dat je ontvangt na zelf aangevallen te zijn weer annuleert.

Het spel zit, zoals men mag verwachten van LucasArts, verder wel zeer goed in elkaar. Het speelt goed en elke eenheid is anders waardoor je manier van eenheid plaatsing erg belangrijke keuzes zijn. De laadtijden vallen af en toe tegen in verhouding tot wat je ervoor terug krijgt, maar voor fans van mobiele multiplayer strategie games kan dit niet fout gaan, zeker niet als je van noodzakelijk aanvallen houdt en al helemaal niet als je een Star Wars fan bent. Het heeft helaas wel een bug hier en daar, zo moet je bijvoorbeeld niet raar opkijken als je na het winnen van een multiplayer game 80+ medailles kwijt bent, terwijl je juist enkele hoort te ontvangen.

2.0.3