Spider-Man Unlimited Review

Friday 19 Sep, 2014 om 12:19 door Marcel Bank

Runners zijn een genre waar totaal geen tekort aan is op de App Store, goede runners daarentegen zijn moeilijk te vinden. Gameloft's Spider-Man Unlimited behoort tot de zeldzame uitzondering en resulteert in een licentie-waardige Spider-Man game waar men rent, springt, duikt en slingert.

Het spel komt in een eindeloze runner vorm en door verhaallijn gedreven delen. Zo komen er andere figuren, zoals vrijwel direct al S.H.I.E.L.D. met Nick Fury erbij kijken, en kan men in de toekomst meer beloofde content verwachten. Spider-Man is zoals men mag verwachten zijn oude klassieke bijdehand en de humor van de stripboeken en tekenfilms zijn succesvol overgebracht naar de app, een groot pluspunt voor Spidey fans.

Alle nadelen van freemium games komen erbij kijken maar weten de pret niet te drukken, met een strakke verhaallijn is Spider-Man Unlimited een van de beste runners op de App Store.

De basis besturing van Spidey spreekt vrijwel voor zich voor de spelers bekend met runners maar het wordt toch uitgelegd middels een uitgebreide tutorial. Links en rechts vegen is van baan veranderen, omlaag is glijden en omhoog is springen. Het landschap is afwisselend en er zijn behoorlijk wat details te vinden wat de juiste actie niet altijd even makkelijk maakt. Ook kom je af en toe delen tegen waar er geen dak is om op te rennen, hier dien je rond te slingeren, dit is te doen door op het scherm te tappen en vast te houden om vervolgens los te laten om aan een vrije val te beginnen. Het klinkt allemaal simpel, maar het is neergezet op zo'n manier dat je er een echt Spider-Man gevoel bij krijgt.

De voorheen genoemde eindeloze modus klinkt misschien onnodig in zo'n verhaal gedreven runner maar als freemium moeten er toch enkele haken aan te pas komen. Zo bezit Spidey in elke vorm een apart level systeem, een nieuw personage zul je dus weer vanaf level 1 omhoog moeten levelen, en deze is niet altijd direct in staat een deel van het verhaallijn te spelen. De eindeloze modus is daarom perfect om wat extra XP op te doen. Daarnaast is er een energie balk met een maximaal aantal pogingen van 5, dood of levend, elke keer starten is er 1 af en een nieuwe opsparen duurt 10 minuten. Gooi je er genoeg geld tegenaan kun je maximaal 3 keer verder gaan met je eindeloze run en zo ook mee doen met ranglijsten en jezelf vergelijken tegen de rest van de wereld.

Het verhaal draait voornamelijk over ISO-8, een goedje wat ook de premium valuta is om dingen te kopen en deze weer als in-app aankoop te verkrijgen zijn voor behoorlijke bedragen. Met veel geduld en herhaling is dit overigens niet nodig, wel kan je hier makkelijker "premium" Spidey's mee verzamelen. Als alternatief zijn er de reageerbuisjes overal in het spel te verdienen waarmee je basispakketten van alternatieve Spidey's kan kopen en deze vervolgens ook omhoog kan levelen door vorige kaarten op te offeren.

Door er een verhaal aan te plakken en er een echt Spider-Man gevoel aan te geven is Gameloft's Spider-Man Unlimited een van de betere runners die ik tot dusver heb gespeeld. Het heeft alles te bieden wat normale runners hebben, en meer. Het freemium gedeelte is redelijk uitgewerkt maar komt helaas wel met alle nadelen waar ze om bekend staan, het kan gelukkig de pret niet drukken en deze game is dan ook echt aan aanrader voor Spider-Man fans en spelers die een runner wel kunnen waarderen.

1.0.0