Sonic Jump Fever Review

Sunday 13 Jul, 2014 om 13:36 door Marcel Bank

Na het ongeveer anderhalf jaar oude Sonic Jump (€ 2,99) komt SEGA wederom met een Sonic jumper, ditmaal zoals we Sonic kennen, namelijk zo snel dat je vrijwel geen idee meer hebt wat er allemaal op je scherm afspeelt. Doel is zo hoog mogelijk te komen voordat de tijd erop zit terwijl je ook nog eens zoveel mogelijk dieren bevrijdt en ringen weet te verzamelen.

Bij grotere namen kan je er vaak vanuit gaan dat ze wel weten hoe ze geld moeten kloppen uit een freemium. Zo ook SEGA dat hier in Sonic Jump Fever elk spel weet te beëindigen met een advertentie waarvan je tenminste 5 seconden zult moeten wachten voordat deze te sluiten is. Daarnaast zitten deze ook verstopt onder normale in-game knoppen en uiteraard zijn er ook massale opties aan in-app aankopen beschikbaar, nu in de vorm van power-ups, upgrades, ringen, premium ringen, pets, energiebalk en uiteraard ontbreekt de mogelijkheid om het spel te beginnen met het hoofdpersonage tot er een bepaald aantal premium ringen zijn verzameld. Het voelt een beetje aan als het gemiddelde Nederlandse iOS gerelateerde blog waarvan je op je iPad eerst een volledig scherm naar beneden zult moeten vegen voordat er daadwerkelijk content te zien is.

Sonic Jump Fever is een weinig originele jumper met een enorm aantal mogelijke in-app aankopen, gelukkig is de gameplay verder wel dik in orde.

Enfin, het spel is gelukkig speelbaar, loopt soepel en is makkelijk te bedienen. Het gekozen personage, beginnende met Tails en later uit te breiden met andere personages voor bedragen die je niet wilt weten, springt uit zichzelf en aan de speler om het scherm te kantelen om deze te sturen, mocht je een mid-air sprong willen maken dan volstaat een tap op het scherm. Als hulpmiddel zijn er Chao's, een soort pet waarvan de eerste gratis is en het dan ook aan te raden is om hier loyaliteit meteen van op te krikken door enkele games te spelen zodat deze permanent bij de speler hoort. Elke Chao komt met een speciaal vermogen om je te helpen iets hoger te komen.

Verder draait het spel er simpelweg om om zo hoog mogelijk te komen binnen een verder uit te breiden tijd. Onderweg kom je allerlei ringen, power-ups, dieren en vijanden tegen, zaak om zoveel mogelijk van het goede te verzamelen, vijanden van onder om zeep te helpen en dieren vrij te laten. Eenmaal zonder tijd spring je in je luchtballon en is het zaak zoveel mogelijk bevrijdde dieren erin te gooien. Des te vaker je speelt, des te meer je hebt uit te geven, des te langer je game zult duren en des te hoger je tijdelijke score. Een simpel concept dat al langer ideaal blijkt te zijn voor een mobiel spel.

Mocht je al meerdere jump games hebben gespeeld dan zul je je snel thuis voelen, en waarschijnlijk is het ook wel lekker dat er een tijd limiet op zit om het niet al te lang te laten duren. Je gekozen personage is ook niet dood te krijgen, eenmaal een foute sprong gemaakt of verkeerd op een vijand geland en je zult gewoon opnieuw afgeschoten worden waar je was. Helaas komen de advertenties iets te vaak naar voren en is de energiebalk erg kort, om er vanaf het begin van te genieten zul je dus eigenlijk wel meteen een in-app aankoop moeten maken. Verder is Sonic Jump Fever weinig origineel maar gelukkig wel goed uitgewerkt, als freemium piñata dan.

1.0.1