Sketchman Review

Wednesday 27 May, 2015 om 14:50 door Marcel Bank

Samen met Miniclip heeft Ketchapp onlangs de platform runner Sketchman gelanceerd en deze is dan ook al een kleine week of 2 in de App Store te vinden. De basis is vrijwel identiek aan de meeste andere runners waar het uiteindelijke doel is om zo ver mogelijk te komen.

De besturing spreekt voor zich, het scherm heeft 2 enorme knoppen die transparent over het scherm doorlopen waarmee spelers kunnen springen en schieten. Springen is al snel noodzakelijk bij allerlei verschillende obstakels, optioneel zijn deze ook kapot te schieten, een functie die af en toe behoorlijk handig is bij tegenstanders. Verder loopt het geschetste mannetje 100% automatisch in een oplopend tempo en hangt het al snel af van jouw reactiesnelheid.

Sketchman is weinig origineels maar toch een goede runner, de prijzen van upgrades mogen alleen wel iets lager zijn.

Onderweg zijn er muntjes te verzamelen waarmee permanente en tijdelijke upgrades en nieuwe personages te koop zijn. Ook komt Sketchman met 3 opdrachten te voltooien tijdens het rennen, deze variëren van een bepaalde afstand of hoeveelheid muntjes verzamelen tot op een bepaalde plaats het geschetste mannetje het loodje te leggen. Theoretisch kan je de meeste negeren en krijg je ze uiteindelijk toch gedaan maar de extra muntjes zijn behoorlijk handig want nieuwe personages en upgrades zijn behoorlijk duur.

Het lopen is goed uitgewerkt, obstakels zijn vaak behoorlijk uitdagend geplaatst waardoor je wat extra trucjes moet uithalen met de spring optie, bijvoorbeeld een dubbele sprong met een extra tap op de knop of deze na een sprong ingedrukt houden om het mannetje door de lucht te laten glijden. Ook de tegenstanders weten af en toe op behoorlijk benarde plaatsen te staan of te vliegen en mochten ze niet uitdagend genoeg zijn dan komt er om de zoveel honderd meter ook wat sterker figuur je personage lastig vallen.

Al met al is Sketchman niets speciaals maar zit het grotendeels wel goed in elkaar, de gameplay dan. De prijzen van upgrades en nieuwe personages had iets lager gemogen, in zijn huidige staat koop je gewoon nooit een permanente upgrade of nieuw personage tenzij je het via je echte bankrekening doet. Ideaal om er af en toe bij te pakken maar niet snel iets wat een belangrijke plaats op het beginscherm krijgt. Mocht je het op een iPad willen hebben dan is overigens de iPad versie aan te raden: Sketchman for iPad ().

1.0