Pixel Attack Review

Saturday 2 Jun, 2012 om 18:50 door Marcel Bank

Meestal als een spel terug gaat naar de nostalgie van dikke pixels krijg je er iets moois voor terug in de vorm van gameplay. Helaas is dat bij Pixel Attack niet helemaal zo. Het lijkt sterk afgeleid te zijn van Space Invaders, alleen dan komt er nu niets op je af. Pixel Attack zit simpelweg vol met 1 op 1 gevechten tussen ruimteschepen, waar wij uiteraard het kleinere zwakkere schip mogen spelen.

Nu is het doel om dit 32 levels lang vol te houden. Zolang je bezig bent wordt je schip ook sterker door middel van levels, iets wat de vuurkracht ook versterkt. Deze pret is wel voorbij zodra je geraakt wordt, dit verzwakt je schip namelijk weer en gaat het terug naar zijn vorige vorm. De vijanden zelf zijn grotere schepen en hebben elk aparte wapens, deze pixel schepen brokkelen af op de plekken waar ze geraakt worden. Doel is dus om ze bijna compleet te vernietigen waarna het level eindigt met een gevecht met een nieuwe eindbaas die vaak makkelijker is dan het voorgaande schip.

Op het eerste gezicht brengt Pixel Attack wat retro nostalgie naar voren maar de foutjes en de beperkte bewegingsvrijheid doen het jammer genoeg niet ten goede.

Mocht je het lang genoeg volhouden en niet geraakt worden dan is het mogelijk dat je schip zo ontzettend sterk wordt dat je zonder problemen door alle levels heen blaast. Als dat lukt dan is het spel met 32 levels eigenlijk iets te kort, maar dat betekend waarschijnlijk ook dat het bevalt en dan is er gelukkig een oneindige survival modus. In deze modus wordt continue een ander level gegenereerd.

Controls zijn zeer simpel en op het scherm te zien, links en rechts om, verassend genoeg, naar links en rechts te gaan, en A en B voor speciale aanvallen. Over links en rechts ben ik niet echt te spreken, het is te makkelijk per ongeluk rechts te pakken als je links wilt, of de zijkant van het scherm en zo helemaal niet te bewegen. Het is gelukkig ook mogelijk in plaats van deze knoppen tilt te gebruiken maar er zit nog een ander minpunt aan. Het schip blijft namelijk aanvoelen als een vol beladen vrachtwagen die elke keer vanuit volledige stilstand moet optrekken.

De speciale aanvallen daarentegen zijn wel leuk. B, voor Shockwave, zorgt voor een schokgolf die alle pixels van het schip afdrukt, ook vijandelijke projectielen die je dreigen te raken. A, kennelijk Missiles maar daar lijkt het niet op, is een groot kanon dat 10 seconden opgeladen moet worden en vervolgens een bonk pixels op de vijand afstuurt en alles op zijn pad wegvaagt. Tijdens het vliegen zie je vaak B'tjes naar beneden vallen, zo krijg je enkele extra schokgolven, iets minder vaak zijn er ook A'tjes en heel soms zelfs L'tjes, om een level omhoog te gaan, te vinden.

Eigenlijk is er vrij weinig mis met Pixel Attack, maar datgene wat mis is blijft je de gehele app lastig vallen, en dat is de trage reactie op het naar links en rechts sturen. Door via tilt verder te spelen lijkt het iets beter, maar het komt dan alweer snel voor dat de speciale aanvallen niet willen reageren. Ook zou het leuk zijn als er wat meer bewegingsvrijheid was en je bijvoorbeeld naar voren en achter mag vliegen, misschien elke tig bij tig pixel halveren en er een verticale game van maken. In ieder geval mag er van mij dus nog best wat aan deze app gesleuteld worden!

1.1