Pirates of Everseas Review

Sunday 20 Apr, 2014 om 12:59 door Marcel Bank

In deze redelijk nieuwe titel uitgegeven door Glu Games is het aan de speler een piratenstad in elkaar te zetten met uit eigen grond alsmede van andere spelers afhandig gemaakte grondstoffen. Pirates of Everseas draait dan ook voornamelijk om het zoveel mogelijk vergaren van goud, hout en ijzer, en natuurlijk zoals bij alle games uit het genre: wachten, ..en wachten.

Het spel begint goed, langzaam maar zeker komt er een heuse piratenstad tot leven, alhoewel leven misschien het foute woord is, alles ziet er strak uit maar naast een ingehuurde piraat beweegt er niets in je stad. Ook komen er al snel wachttijden bij kijken die de gemiddelde freemium gamer toch op het randje van weglopen plaatsen, om nog maar niet over de prijzen van wapens, zoals kanonnen, geweren en zwaarden, alsmede upgrades van gebouwen te praten. Het geheel is gelukkig nog te overleven, totdat je schild wegvalt en je een openbaar doelwit bent voor andere spelers.

In Pirates of Everseas kan de speler een leuke piratenstad maken, maar je krijgt wel te maken met zwarte schermen, torenhoge prijzen, lange wachttijden en waarschijnlijk ben je elke 8 uur de meeste grondstoffen kwijt.

Het combat systeem heb je weinig zeggenschap in, je stuurt je vloot erop uit en ze winnen of verliezen tegen het door jou uitgekozen doelwit, er is geen echte veldslag te vinden. Uiteraard is het uitkiezen van te winnen doelwitten niet al te lastig, maar de manier waarop je de juiste tegenstander dient te vinden is simpelweg slecht uitgewerkt. Op de 'wereldkaart' tapt men voor een level afhankelijk bedrag op een dobbelsteen, vervolgens komt er het gebied van een tegenstander, die een grote kans heeft beschermd te zijn met zijn schild, daarnaast heb je ook nog eens kans dat het een tegenstander is die sterker is, en vervolgens heb je ook nog eens een kans dat de speler te weinig resources heeft om de trip te rechtvaardigen.

Eenmaal zelf aangevallen heb je 8 uur een schild dat je immuun maakt voor aanvallen, of totdat je zelf weer aanvalt. Het probleem is dat je dus ongeveer elke 8 uur wordt aangevallen, vaak door 7+ levels hogere spelers, en ongeveer 10-18 uur aan resources verliest, dat gecombineerd met torenhoge prijzen is dit spel alleen voor spelers die het niet erg vinden om er een paar tientjes aan te besteden, of uiteraard spelers met belachelijk veel geluk.

Je kan ook na een aanval zelf weer op zoek gaan naar spelers om aan te vallen, met een beetje geluk heb je er een gevonden binnen 20 à 30 keer een wereldkaart te laden, maar het gevolg; het verlies van je schild, zorgt ervoor dat je binnen redelijke tijd weer aangevallen kan worden en je kan je resources niet altijd tijdelijk kwijt. IJzer kan je tijdelijk in een massa productie van kanonnen plaatsen, en dan annuleren mocht je genoeg hebben voor wat je echt wilt, maar een valuta zoals goud, waar je belachelijk veel van nodig hebt voor een upgrade, is niet tijdelijk te beschermen, wat indirect er voor zorgt dat je alweer vastzit bij een Town Hall van level 5 of 6. Non-stop blijven aanvallen totdat je genoeg resources hebt voor je doel is gewoonweg saai en vaak onmogelijk, je kan bijvoorbeeld zomaar een half uur door wereldkaarten tappen en geen juiste tegenstander vinden of continue een zwart scherm krijgen (bug), vindt je wel een geschikte speler om aan te vallen, dan kan je 10 minuten naar een vloot kijken die op en neer vaart. Gebouwen zelf werken ook niet door, deze hebben een limiet die na een vastgesteld aantal uren bereikt is. Grondstoffen zijn niet tussendoor alvast in te zamelen, als je bijvoorbeeld net stopt, en verder dan het maximum gaat het ook niet.

Het spel denkt gelukkig wel redelijk na over hoe gevechten werken en zit vol met elementen die belangrijk zijn, zo zijn bepaalde wapens beter voor bepaalde vijanden; bijlen zijn goed voor zeemonsters (andere wezens die aan te vallen zijn waar je een matige hoeveelheid grondstoffen voor vangt) terwijl sabels weer beter werken tegen andere piraten (spelers). Daarnaast zijn kanonnen belangrijk tegen vrijwel elk schip, die ook ervaring opdoen door aanvallen te winnen, en pistolen/geweren zijn tegen vrijwel alles handig.

Mocht je op zoek zijn naar een app waar je een best leuke piratenstad kan bouwen met af en toe de mogelijkheid andere spelers lastig te vallen, dan is Pirates of Everseas best leuk om te proberen, je moet het alleen niet heel serieus nemen of anders geen problemen hebben met af en toe je iTunes krediet erbij te pakken. Het concept is prima en het spel heeft dan ook alleen, naast enkele bugfixes om continue disconnects en zwarte schermen te voorkomen, enkele kleine wijzigingen nodig om een topper te zijn. Gelukkig zijn er dan ook onderhand al meerdere vergelijkbare titels die het net even iets beter hebben aangepakt.

1.0.1