PickCrafter Review

Sunday 7 Sep, 2014 om 17:07 door Marcel Bank
PickCrafter - Idle Craft Game

Ik heb geen idee wanneer deze trend aan nutteloze games is begonnen maar volgens mij was Tamago voor Android de eerste, een applicatie waar men 1 miljoen keer op een ei moest tappen om te kijken wat er in zat met als uiteindelijke beloning een korte "so what?". Enfin, meer soortgelijke apps zien nu het daglicht, als voorbeeld de vele Cookie Clickers varianten en nu dan ook PickCrafter.

Het doel in PickCrafter is vanzelfsprekend domweg op het scherm blijven tappen om zo het aantal "picks" omhoog te blijven gooien. Evenals vergelijkbare titels is er geen daadwerkelijke afwisseling en men hoeft dan ook geen benodigde planning of strategie te verwachten.

In PickCrafter hak je met een pikhouweel op Minecraft blokjes en na uren hard werk wordt je misschien beloond met een aandoening ook wel bekend als RSI.

Wat de meeste spelers zal aanspreken is het Minecraft jasje waar PickCrafter in is gestoken. Zo is het wapen om mee te tappen een pikhouweel opgebouwd uit extreem dikke pixels dat overigens nooit van vorm veranderd, op af en toe een klein beetje vuur na, welk ander wapen je ook koopt. Om deze te vervangen volstaat een bezoekje naar de shop, waar allerlei upgrades, zoals armor, zwaarden en bijlen, te vinden zijn.

Mogelijke upgrades zijn te koop voor grondstoffen dat je wint door op de grond in te hakken, vrijwel alle blokken van Minecraft zijn van de partij, en deze gelden als directe valuta. Goedkope modder is bijvoorbeeld cloth outfit, sandstone voor leer, steen voor maliënkolder, ijzer voor ijzer, enzovoorts. Alle upgrades bieden een bepaald aantal "pps" (picks-per-second) aan, eenmaal enkele upgrades aangeschaft hoef je dus niet eens meer te tappen, het openhouden van de applicatie volstaat om dit "spel" te spelen.

Evenals andere games uit hetzelfde genre had ik deze na enkele 100 taps wel weer gezien, toen ik zag dat ik niet eens hoefde te spelen heb ik de applicatie nog eens opengehouden. Nadeel van niets doen is dat je ook bijna geen blokken (shop valuta) binnenhaalt, maar het aantal picks blijft oplopen, kortweg staan picks dus eigenlijk voor niets. Om meer picks te krijgen wil je armor wat je weer moet verdienen door te tappen, maar picks zelf is slechts een nummer waar je niets mee kan, op misschien na zoveel duizenden af en toe een gratis kist na.

Eerlijk is eerlijk, ik besteed mijn tijd liever aan iets anders. Ik hoop dat voor iedereen vrije tijd meer waard is dan dit. Geen afwisseling, niets nieuws qua graphics, geen uitdaging, geen doel... Gewoon niets! Volgens mij is er ook genoeg te hakken in Minecraft zelf en dan kan je vervolgens nog wat op gaan bouwen.

Beoordeling: 2 / 5
  • PickCrafter - Idle Craft Game iPad app afbeelding 1
  • PickCrafter - Idle Craft Game iPad app afbeelding 2