KOON Review

Saturday 15 Nov, 2014 om 10:57 door Marcel Bank

De simpele maar lastig te spelen spelletjes die er altijd zo bij zijn te pakken blijven populair onder de smartphone bezitters. KOON (een woordspeling op het Engelse "cone"), te spelen met een enkele vinger, is ook zo'n spel. Het draait er hier om om met 2 kegels door zoveel mogelijk poortjes te komen zonder hiermee contact te maken met de omgeving.

KOON bestaat uit twee kegels, een rode en blauwe, en is bijzonder simpel te spelen. Zodra je op het scherm tapt draait de ene kegel om de ander totdat je deze stopt door wederom op het scherm te tappen, vervolgens draait de andere kegel om de vorige. Door deze steeds te stoppen kan je langzaamaan een afstand afleggen. Dit is behoorlijk simpel maar om op de juiste tijd te stoppen om de kegels door de poort te manoeuvreren is iets minder makkelijk.

KOON is een zeer vermakelijke titel dat lekker weg speelt, soepel reageert en bijzonder uitdagend blijft.

Liefhebbers van onmogelijke spellen als Flappy Bird zullen deze titel dan ook wel moeten kunnen waarderen. Het grote verschil tussen de games is namelijk dat je hier een gevecht met je inschattingsvermogen hebt in plaats van een mislukte besturing. Met wat doorzettingsvermogen en oefening zul je al snel steeds iets verder kunnen komen, het is alleen wel zo dat een enkele foute tap vrijwel altijd resulteert in het einde. Alhoewel je zou denken dat dit frustrerend is levert het al snel een verslavend spelletje op dat je continue wilt blijven herhalen om hoger te komen.

Grafisch lijkt het spel door 2 mensen ontwikkeld, de omgeving is zeer fotorealistisch en doet al snel denken aan Dark Nebula, de kegels daarentegen zijn simpele cirkels met een "bevel & emboss" effectje. Hierdoor vallen de kegels grafisch buiten de boot en hadden best iets meer aandacht kunnen krijgen. Het geluid is wel rustgevend en dat zal je nodig hebben als je in snel tempo door de poortjes tracht te komen waar een enkele misstap dodelijk is.

Wat jammer is is dat er vaak pareltjes van eigen bodem over het hoofd worden gezien terwijl titels als deze mij beter bevallen dan populaire games als Flappy Bird of Retry. KOON is zeer vermakelijk en er heel makkelijk bij te pakken, het speelt lekker weg, reageert soepel en is behoorlijk uitdagend. Op iPad support na kan je bijna niet meer vragen van een simpel licht smartphone spelletje dat er toch in slaagt je uren bezig te houden.

1.0.1