Goat Simulator Review

Monday 22 Sep, 2014 om 11:15 door Marcel Bank
Goat Simulator

In tegenstelling tot wat men verwacht bij een simulatie over geiten, draait het in Goat Simulator totaal niet om grazen, mekkeren of ook maar iets wat een geit daadwerkelijk doet. Nee, het draait om een onverwoestbare bok met een onstilbare honger naar vernietiging in een klein plattelandsdorp.

Als speler ben je vrij om de kleine maar grotendeels vernietigbare omgeving en diens uitdagingen te verkennen. Aan mogelijkheden kom je niets te kort, je zult jezelf kunnen katapulteren, vliegen met een jet-pack, sumo worstelen of zelfs opgeofferd worden en hiervoor zul je beloond worden met punten, iets wat je eigenlijk al krijgt door simpelweg actief te zijn in het spel. Zo levert springen, likken, kopstoten geven, geraakt worden door of het raken van een auto, oftewel bijna alles ook punten op.

Goat Simulator is goed om een niets betekende rampage aan te richten, maar als simpele port van de PC/Mac versie met alle fouten en bugs behouden is de prijs aan de hoge kant.

Daarnaast geeft het spel enkele opdrachten die weer uit te voeren zijn voor nog eens meer punten maar de focus ligt echt op humor, en op achievements behalen en zodoende een vriend of 2 vrij te spelen na, is er ook niet echt een doel in Goat Simulator. De vraag is dan ook hoe serieus je een applicatie moet nemen als de ontwikkelaar zelf al aan geeft dat het één grote grap is en je je geld beter ergens anders aan uit kan geven, zoals bijvoorbeeld een hoelahoep of stapel bakstenen.

Het is in ieder geval geen excuus voor de matige besturing, alhoewel vrij standaard is het niet al te makkelijk in gebruik. Aan de linkerkant is er een virtuele joystick om de geit te bewegen, aan de rechterkant allerlei andere functies zoals de camera aan te passen, springen, kopstoot geven en likken. Ook is er een ragdoll knop wat de geit in elkaar laat zakken als een daadwerkelijke ragdoll, ook handig om af en toe ergens uit te komen. Het zit simpel in elkaar maar het gebruik valt bij pogingen om bepaalde opdrachten te voltooien erg tegen.

Goat Simulator komt met een pittig prijskaartje voor een applicatie met behoorlijk wat bugs en vaak dramatische besturing. De huidige prijs € 4,49 lijkt me dan ook iets te hoog, vooral omdat er een PC/Mac versie te vinden is voor € 9,99 en alhoewel deze versie ook vol fouten zit maakt dit het wel mogelijk op een groter scherm met betere controls te spelen. Het is een prima titel voor iOS gebruikers die graag even totale vernieling willen aanrichten, maar ik zou persoonlijk even wachten tot de applicatie in prijs wordt verlaagd.

• Goat Simulator iPad app afbeelding 1
  • Goat Simulator iPad app afbeelding 2
  • Goat Simulator iPad app afbeelding 3