Elf Rescue Review

Sunday 25 Dec, 2011 om 10:51 door Marcel Bank

In een mooi gemaakt intro zien we hoe de slee van de Kerstman op onverklaarbare wijze in de lucht ontploft(?) en alles naar beneden valt, midden in de wildernis. Een reddingsoperatie wordt gestart, waar spelende als Aava het doel is alle cadeau's bij elkaar te zoeken, de rendieren verzamelen en natuurlijk de Kerstman zelf vinden.

Zodra er op "Play" gedrukt wordt, opent de app de Twitter pagina van Elf Rescue, dat is eigenlijk belachelijk. De optie geven is best, maar gewoon zomaar openen om volgers te krijgen is een beetje jammer. Vlug terug naar de app komt er een rare tutorial die menig mens duizelig kan maken. Kennelijk wordt dit, evenals het Twitter geval, veroorzaakt wordt door enkele compatibiliteit problemen. De resolutie lijkt afgesteld op de iPhone 4 of iPad want heel wat van het beeld ontbreekt gewoon. Eenmaal gewisseld van apparaat is Twitter inderdaad een aparte knop en zit het menu normaal in elkaar, conclusie: Speel Elf Rescue alleen op iOS apparaten met een hogere resolutie!

Een titel die behoorlijk leuk zou kunnen uitpakken, mits de fouten er uit worden gehaald en iets meer content aan wordt toegevoegd.

Aava zelf, het personage, is vrijwel niet te besturen. Als je op haar tapt, staat ze 3 seconden stil, en als ze de mogelijkheid heeft, kan ze tijdelijk vliegen door over haar heen te vegen naar een bepaald doel. Verder draait alles om de omgeving zelf, sneeuw kan verplaatst worden om als brug te dienen, ballonnen kunnen gepopt worden om voorwerpen naar beneden te laten vallen, enzovoorts. Nu is het slechts een kwestie om sneller te zijn dan de verschrikkelijke sneeuwman, uilen, spinnen en soortgelijk kwaad te ontwijken en zoveel mogelijk cadeau's te verzamelen terwijl je probeert bij een rendier uit te komen om het level te voltooien.

Zodra je dit allemaal doorhebt, wat enige tijd kan duren mits je op een lagere resolutie scherm speelt omdat je dan de tutorial vrijwel compleet misloopt, is het een zeer makkelijk spel. De levels zijn uitzonderlijk kort en er zijn er ook maar 10. Het geluid stopt er om onverklaarbare wijze zelf mee en waarschijnlijk is dat ook goed, want de achtergrond muziek verveelt snel.

De enige reden om Elf Rescue te spelen is als je misschien ergens in de rij staat of wacht op openbaar vervoer o.i.d. De korte levels maken het daar uitermate geschikt voor maar of het plezierig is is een grote vraag. Het uiterlijk van het spel laat lijken alsof het meer voor kinderen gemaakt is, maar de timing die nodig is om ergens te komen, gepaard met een groot aantal fouten, zorgen er weer voor dat het niet verbazingwekkend zou zijn als ook zij deze titel links laten liggen, of simpelweg gefrustreerd stoppen met spelen.

Beoordeling: 2 / 5
    1.1