Duolir Review

Wednesday 4 Feb, 2015 om 11:02 door Marcel Bank

Voor lezers die in meer dan een enkele taal van een boek willen genieten is er sinds kort Duolir te vinden in de App Store. Deze nog niet al te bekende applicatie weet beschikbare meesterwerken om te zetten in een andere taal zonder de de degradatie die komt kijken bij machinale vertalingen zoals Google Translator.

Duolir is bijzonder makkelijk in gebruik, na een korte uitleg heb je direct toegang tot je eigen overzicht of de winkel waar verschillende titels tweetalig in te vinden zijn. Deze winkel is een duidelijk en makkelijk te navigeren overzicht van aanwezige titels, daarnaast zijn via de opties talen waar je interesse naar uit gaat te selecteren.

Alhoewel nog enigszins beperkt is Duolir een geweldig concept voor iedereen enigszins bezig met een tweede taal.

De vertalingen van de boeken zijn simpelweg geweldig. Niet alleen is de applicatie te gebruiken om een buitenlandse titel in het Nederlands of andere gewenste beschikbare taal te lezen, het is andersom ook mogelijk om de applicatie te gebruiken om een taal te leren of je kennis ervan te verbeteren. Boeken in het Engels naar Nederlands of andersom zijn zeer goed uitgewerkt en de schrijvers zijn in staat geweest de structuur en spanning te behouden. Helaas kan ik over de Franse en Spaanse talen geen oordeel vellen, gezien ik beide lang geleden heb laten liggen.

Aan te schaffen boeken komen overigens voor een redelijke prijs, enkele zijn niet in iBooks te verkrijgen dus een 1:1 vergelijking is jammer genoeg niet mogelijk. In het algemeen kan je verwachten tussen de €2,99 tot €3,99 per tweetalig neer te moeten leggen. Ook is momenteel het aanbod nog redelijk gering maar als gratis applicatie met voldoende proefmonsters betaal je gelukkig ook alleen voor wat je wilt hebben, proberen kan dan ook zonder risico.

Duolir doet precies wat het de gebruikers belooft heeft in de app beschrijving, men kan genieten van een verhaal in een vreemde taal zonder gebreken. De applicatie zelf is momenteel zeer beperkt maar dat sluit direct aan op de huidige content, mits de content groeit hoop ik wel dat er meer sorteeropties komen. Het concept is sowieso geweldig en indien je een goed verhaal kan waarderen in meer dan één taal, of een tweede taal aan het verbeteren bent, dan is deze app zeker het proberen waard.

2.1