door Marcel Bank

Dungeon Keeper Review

Friday 31 Jan, 2014 om 21:08 door Marcel Bank

De klassieker Dungeon Keeper, voor veel gamers een oude bekende, ziet opnieuw het daglicht maar nu voor mobiele apparaten. Met oorspronkelijk de titel Dungeon Keeper Mobile heeft Electronic Arts het weer op zich genomen een ouder concept op te poetsen en om te zetten in een mogelijk allesvernietigend freemium model, met dank aan alle gebruikers die continu hun banksaldo overmaken naar dit type ontwikkelaar.

Enfin, wat meteen opvalt is dat de fijne pixel art is vervangen door scherpe graphics die ook op retina schermen uitermate strak ogen. Wat ik perfect vind passen is de wat arrogantere stem van de demon, die spelers eerst via een uitgebreide tutorial op weg helpt. De dungeon zelf is onderhand sterk te vergelijken met de algemene strategie basis en zoals meer titels uit dat genre zit er nu een multiplayer mogelijkheid in waarin je de dungeon van offline spelers kan aanvallen.

Dungeon Keeper komt met een campagne goed voor uren gameplay evenals een leuke online multiplayer, het nadeel is alleen dat je als speler al zeer snel continu zit te wachten om hopelijk de te kopen valuta aan te spreken.

Het doel in het algemeen is je dungeon op te bouwen. Dit wordt gedaan met op te sparen valuta, veel wachten en het gebruik van je slaven, dit zijn imps waar je na de tutorial 2 van hebt, wil je er meer om zo meer te kunnen bouwen dan zul je geld uit moeten geven. De valuta is hoofdzakelijk onderverdeeld in steen en goud, beide belangrijk voor het bouwen en upgraden. Zoals veel strategie games kosten dingen belangrijk voor goud steen en steen goud. Vrijwel elk gebouw is te upgraden wat toegang geeft tot meer en nieuwere units, spreuken, vallen, e.d. Daarnaast is er ook mana wat gebruikt wordt voor spreuken en natuurlijk de alom bekende in-app aankoop gems om elk proces te versnellen of om te ruilen voor goud of steen.

Vervolgens is het doel de campagne te volgen, waarin je je dungeon zult moeten verdedigen of de AI zelf kan aanvallen, inclusief een timer en dus vrij gelijkwaardig aan online battles van menig multiplayer strategie game. Aanvallen wordt gedaan door units, die slechts op bepaalde plaatsen geplaatst kunnen worden, slopen die wat, dan zijn daar ook weer units te plaatsen. Dit geldt ook voor de aanvallers van jouw dungeon, maar als je verdedigd dan zijn troepen overal te plaatsen "want het is jouw dungeon". Naast gebruik van manschappen heb je natuurlijk ook je vallen, deuren, e.d. Het is zelfs mogelijk bepaalde gangen weer dicht te maken mocht je het moeilijk willen maken.

Er zijn enkele uren plezier uit Dungeon Keeper te halen maar ik heb sterk de indruk dat fans van het origineel niet blij zijn met het freemium gebeuren, iets waar ik sowieso al sterk van baal als het je echt opgelegd wordt. Een goede freemium geeft de mogelijkheid zeer ver te komen en misschien zelfs uit te spelen als je er maar genoeg uren in legt, dit is bij Electronic Arts vaak ver te zoeken. Bij Dungeon Keeper is het momenteel zo dat je al snel uren kan wachten, iets wat bij de meeste vergelijkbare titels toch pas echt na een paar uren spelen voorkomt, dit maakt het gebruik van gems erg verleidelijk en zal menig speler om laten slaan tot aankoop van meer. De bouw in het algemeen maakt het een potentiële topper maar het freemium model houdt dat helaas nog tegen.

Beoordeling: 3 / 5
  • Versie:
    1.0.51
  • Huidig:
  • Categorie:
Reageren is niet meer mogelijk.