Board GameBox Review

Tuesday 27 Aug, 2013 om 10:44 door Marcel Bank

Zoals de titel al doet vermoeden is Board GameBox gericht op en gelimiteerd aan bordspellen, maar het komt momenteel wel met 10 van deze waarvan de meest bekende klassiekers zoals dammen, schaken en boter, kaas en eieren er ook bij in zitten. Zodra je de app opstart begin je als speler dan ook in een overzicht van de beschikbare spellen waar doorheen te vegen is.

De volledige lijst van te spelen games in Board Gamebox zijn Chess (schaken), Backgammon (ook wel bekend als Triktrak), Checkers (dammen), Othello (voorheen Reversi), Link 4 (vier op een rij), Parchis, TicTacToe (boter, kaas en eieren), Dots, Mancala (of Mankala, Oware), Link 5 (vijf op een rij). Mocht je niet bekend zijn met de spelregels van een bepaald spel dan is hier helaas niets over in de app te vinden, maar gelukkig volstaat een bezoekje aan wikipedia, bijvoorbeeld Mancala.

Board GameBox is een leuke gratis verzameling van bordspellen waarmee je makkelijk de uitdaging tegen vrienden of de computer aangaat.

De moeilijkheidsgraad van elke spel is afhankelijk van je tegenstander en het pluspunt is dan ook dat Board GameBox genoeg verschillende manieren te bieden heeft om tegenstanders voor je games te vinden. Via de singleplayer kan je tegen de AI met 3 verschillende moeilijkheidsgraden spelen en via 2 spelers kan je met twee of meer (van het spel afhankelijk) op een enkel scherm spelen. Hier wel lichtelijk verwarrend is dat de eerste speler simpelweg "Player" heet en een tweede "Computer". Er zit gelukkig ook een multiplayer in, waarmee je via Game Center vrienden kan uitdagen, indien het gekozen spel dit toelaat. Maar misschien nog leuker is de "near by" optie, oftewel dichtbij, en zo via Bluetooth iemand naast je uitdagen.

De spellen zelf spelen zoals verwacht mag worden en komen met hun eigen opties, zoals hints, of tijd bij schaken, e.d. Klein minpunt is de moeilijkheidsgraad van de computer, deze is iets te voorspelbaar bij elk spel. Bijvoorbeeld bij simpelere spellen zoals boter, kaas en eieren is het bij easy 100% winst voor de speler terwijl medium eigenlijk gewoon altijd gelijk eindigt. En makkelijk bij het ene spel voelt lastiger aan bij het andere spel. Verder is er weinig op aan te merken, zelfs het beeld past zich, zoals men mag verwachten, automatisch aan naar welke stand optimaal is voor het gekozen spel.

De applicatie is volledig gratis te vinden in de App Store en wordt in stand gehouden door enkele advertenties die bovenin het scherm te vinden zijn en aan het einde van een spel even langs komen. Heel apart is dat ik niet in staat ben om in-app aankoop te vinden, zelfs niet om de advertenties uit te schakelen wat eigenlijk wel moet kunnen. Maar er is weinig reden deze niet op je mobiel te hebben staan, te delen met je vrienden en vervolgens elkaar af en toe uitdagen.

3.7