Atmospug, the Cloud Jumping Dog Review

Tuesday 17 Feb, 2015 om 10:48 door Marcel Bank

Atmospug, the Cloud Jumping Dog draait zoals de titel al doet vermoeden om Atmospug, een op wolkend springend hondje. De game lijkt op het eerste gezicht een typische runner maar is toch iets lastiger en het draait dan ook voornamelijk om timing, sterker nog, snelheid kan zomaar even snel afgestraft worden.

Doel is om Atmospug, het hondje, naar de veiligheid van zijn hondenhuis te krijgen. Gezien de grond niet veilig is door een grote groep kwade katten moet dit via een pad bestaande uit wolken worden gedaan. Naarmate je progressie vordert zullen de katten ook gebruik maken van hulpmiddelen zoals touwen, springstokken, raketten en vliegende schotels. De wolkjes zijn overigens ook niet al te makkelijk, deze bewegen op allerlei manieren en met die agressieve katten is rustig stilzitten niet altijd een optie.

Atmospug, the Cloud Jumping Dog is een uitdagend spel dat uiteindelijk als eindeloos kan worden bestempeld, maar voordat het zover is zul je heel veel hetzelfde te zien krijgen.

De besturing is niet al te noemenswaardig. Je hebt 2 knoppen waar één voor lange en lage sprongen dient en de andere voor korte hoge sprongen met een combinatie hiervan om achteruit te springen. Wel iets noemenswaardiger in Atmospug, the Cloud Jumping Dog is de "level chain", een vrij slot in het level op te vullen door de speler. Bij elk nieuw level is het dus zaak zelf een beschikbare schakel met een deel van het level erin te zetten. Een leuke feature die al snel het gevoel oplevert het geheel iets persoonlijker te maken.

Het uiteindelijke doel van de "level chain" is dat de game een eindeloos effect krijgt, in andere woorden wordt Atmospug, the Cloud Jumping Dog een heel lang af te leggen traject naarmate je ver genoeg bent gekomen. Want dan weer jammer is is het feit dat je continue vanaf het begin moet beginnen. Heb je een traject van 4 levels en is level 3 lastig én verlies je hier vaak de 3 beschikbare levens op, dan begin je opnieuw bij level 1 en zie je steeds dat wat je misschien al veel te vaak hebt gezien. Zelfs zonder het af te leggen tegen de katten kan het al te veel van hetzelfde worden.

Het is jammer dat het unieke aan dit spel altijd achteraan plaatsvindt. De verandering van locatie, omgeving of hindernissen is juist nodig om een eindeloze runner interessant te houden, hier is het zaak om eerst door het oude bekende te worstelen alvorens je het nieuwe te zien krijgt, aan de andere kant kan dit ook weer motiveren nog even door te zetten om dat te zien te krijgen, maar toch speel ik het liever niet te lang achter elkaar. Verder zit Atmospug, the Cloud Jumping Dog uitstekend in elkaar, het ziet er goed uit en de besturing is even wennen maar voldoet.

1.0.1