Angry Birds Stella POP! Review

Saturday 14 Mar, 2015 om 12:56 door Marcel Bank
Angry Birds POP!

Rovio pakt het weer slim aan, laat originaliteit links liggen en brengt met Angry Birds Stella POP! een nieuwe bubbel shooter naar de App Store. Alle bekende gameplay elementen van titels als Bubble Witch Saga zitten in het spel verwerkt, maar toch zijn er enkele verschillen.

Zo is een opvallend verschil tussen Angry Birds Stella POP! en andere bubbel shooters dat de moeilijkheidsgraad redelijk snel omhoog springt, vooral als je het doel hebt elk level met 3 sterren af te ronden. Met een systeem gebaseerd op levens dat elk half uur een nieuwe oplevert, een beperkt aantal bubbels per level en Facebook connectiviteit is het al snel duidelijk dat ook deze titel vereist dat je je vrienden lastig gaat vallen en waar mogelijk wat duiten richting Rovio stuurt. Niets verrassends voor freemiums maar hier wel erg extreem toegepast.

Alle populaire bubbel shooters zitten in Angry Birds Stella POP! verwerkt, alleen dan even iets lastiger.. misschien wel té lastig.

Voor het geval je er niet bekend mee bent, bubbel shooters draaien er hoofdzakelijk om om andere bubbels weg te werken. Dit is te doen door een bubbel van dezelfde kleur op andere bubbel te schieten, bij 3 of meer identieke bubbels lossen deze op. Bubbels plakken aan het "plafond" of hoger gelegen bubbels. Denk je dan even verder dan zul je al snel tactieken vinden om volledige rijen weg te spelen door hoger geplaatste bubbles te pakken en hierdoor met zo min mogelijk bubbels zoveel mogelijk vrij te spelen.

Zoals hierboven beschreven zitten alle verschillende gameplay elementen die we kennen van populaire bubbel shooters er in, dus alleen vrij spelen is vaak niet voldoende. Zo zijn er levels waar je een "Piggie" vrij zult moeten spelen uit zijn door zwaartekracht roterende locatie, of hoef je alleen enkele van de bovenste rij bubbels vrij te spelen, of simpelweg alle "Piggies" of critters laten vallen, enzovoorts. Om je te helpen zijn de bekende power-ups ook van de partij, bijvoorbeeld de regenboog en explosieve bubbel, maar ook weer negatieve elementen zoals bijvoorbeeld muren van glas of hout. Niets nieuws maar wel goed uitgewerkt met een gebalanceerd systeem en ook nog eens in het zeer populaire Angry Birds jasje.

Originaliteit is nooit Rovio's sterkste kant geweest maar daar keur ik games al jaren niet meer op af. Op de iets te afwisselende moeilijkheidsgraad na is er simpelweg weinig negatiefs te melden op Angry Birds Stella POP!. Wanneer mogelijk is het gewoon zaak de tijd te nemen en misschien een bubbel ruilen of een power-up gebruiken, wachten op levens is namelijk behoorlijk vervelend. Als het geen probleem is om af en toe gedwongen te voelen een aankoop te maken om verder te komen dan zul je totaal geen problemen hebben met deze game, persoonlijk had ik de moeilijkheidsgraad liever op een meer opbouwende manier gezien. Ook erg leuk is de achtergrondmuziek die zich aanpast aan wat voor type level je speelt.

• Angry Birds POP! iPad app afbeelding 1
  • Angry Birds POP! iPad app afbeelding 2
  • Angry Birds POP! iPad app afbeelding 3