4 Plaatjes 1 Woord Review

Monday 25 Feb, 2013 om 13:59 door Marcel Bank
4 Plaatjes 1 Woord

Om de zoveel tijd komt er een app voorbij die in Nederland als nieuwe rage wordt gezien, neem bijvoorbeeld apps als WordFeud en Rumble/Ruzzle. Nu is het de beurt aan 4 Plaatjes 1 Woord, evenals de eerder uitgekomen en vrijwel net zo populaire Engelse versie 4 Pics 1 Word.

Het spelen van het spel is uiteraard simpel gehouden. Je krijgt 4 plaatjes te zien waaruit je als speler een overeenkomst moet vinden met behulp van enkele aangegeven letters. Eenmaal goed geraden ga je door naar de volgende 4 plaatjes. De vragen komen in een willekeurige volgorde, zodoende kan je bij een van de eerste vragen al moeite hebben maar vervolgens door de volgende 10 heen blazen.

4 Plaatjes 1 Woord is een zeer geslaagd spel met een leuke aanpak waardoor makkelijk net zo moeilijk kan zijn.

Om snel door de vragen te komen heeft enige kennis van de gespeelde taal, evenals enige bekendheid met synoniemen een voordeel. Zo is een spijker ook een nagel en een pas een kaart. De simpelste vragen kunnen moeilijk zijn en de moeilijkste simpel, wat hier het leuke van is dat dit per persoon verschillend kan zijn en de uitdaging er in blijft zitten. Af en toe worden plaatjes wel vergezocht maar zijn de overige plaatjes de mogelijkheid om verder te komen, bijvoorbeeld een vrouw met tassen, duidelijk aan het shoppen, maar om dat als een "Koper" neer te zetten zie ik zo niet. In deze situatie waren de plaatjes van de koperen munt en koperen kabels de doorslag. In vrijwel alle gevallen is het achteraf zo simpel. Je zult als speler ook vaak genoeg momenten tegenkomen dat je niet meer verder komt maar als je er dan later nog eens kijkt je het vrijwel meteen weet.

Als je compleet vast zit zijn er 2 opties om verder te komen, beide toegankelijk via het bom icoon naast de beschikbare letters. De keuzes zijn letters verwijderen voor 90 munten of letters onthullen voor 60 munten. Letters verwijderen haalt enkele letters die niet nodig zijn weg en letters onthullen legt een letter neer. Beide zijn vaak alles behalve hulpzaam en de munten zelf zijn ook langzaam te vergaren, dus gebruik het met mate, of koop meer munten via In-app aankopen.

Tot dusver is 4 Plaatjes 1 Woord een zeer geslaagde app. Zelf pak ik het er af en toe bij, doe wat ik weet tot ik vastzit en probeer het dan later weer. Zo heb ik er toch enkele uren op zitten verspreid over 1 week met momenteel 188 opgeloste vragen. Het is aan te raden om deze app op je mobiel te hebben staan, al is het maar om even de tijd te doden in de rij bij de kassa (vervolgens zul je de app er zelf vaker bij blijven pakken)!

• 4 Plaatjes 1 Woord iPad app afbeelding 1
  • 4 Plaatjes 1 Woord iPad app afbeelding 2
  • 4 Plaatjes 1 Woord iPad app afbeelding 3